Nem szksges magt a szvet figyelni ahhoz, hogy megllapthassuk a szvvers sebessgt (vagyis a szvfrekvencit), a szv perctrfogategyenletnek msodik vltozjt. Egyszeren meg kell taintanunk a pulzusunkat a csuklnkon, mert a pulzus frekvencija egyenl a szv frekvencijval, amit ltalban a percenknti szvversenk szmval fejeznek ki. A csukl pulzusnak minden dobbansa a kar verern thalad nyomshullmot jelenti; hasonl ez ahhoz a hullmhozm amely ktlben keletkezik, ha egyik vgnl fogva megsuhintjuk. A nyomshullm magban a szvben keletkezik a szisztole folyamn, s vrhullmknt halad tovbb a verrgakon keresztl.
A szvfrekvencit sokfle tnyez befolysolja, a testhmrsklettl kezdve (a lz minden egytized Celsius – foknyi emelkedse hmom – ngy – ttel nveli a percenknti szvversek szmt) a hormonokig s ms kmiai anyagokig. A vese fels rszn lv mellkvese vlasztja ki az adrenalin s noradrenalin hormont. A noradrenalin fokozza a szvizom sszehzdst s a vrerek falt is sszehzza. Az adrenalin ellaztja azokat az ereket, amelyek vrt szlltanak a vzizmokba, ezltal vrelltsuk javul, valamint serkenti a szv mkdst, energit hordoz szlcukrot bocvst a vrramba s segti a sejtek szlcukorfelvtelt is. A hormonok nem hatnak azonnal. Az adrenalinnak nagyjbl egy percre van szksge a szvfrekvencia nvelsre.
A szablyozs egyik gyorsabban hat formjban az idegrendszer vesz rsz, amint arrl mr korbban is sz volt. Az autonm rendszer paraszimpatikus rsznek a bolygidegen keresztli ingerlse cskkenti a szvfrekvencit, a rendszer szimpatikus rszbl rkez jelek viszont gyorstjk azt. Meleg, fny, szerelem, veszly egyarnt hat r – ezeket a tapasztalatokat az agytevkenysg magasabb tudatszintjt kzvettik az agykregbl az agy sibb, primitvebb, ltfontossg szablyzkzpontjaihoz (belertve a szvszablyz kzpontot is).
Ezek az ingerek arra ksztetik a szimpatikus rendszert, hogy nvelje a szvfrekvencit – ilyenkor rezzk gy, hogy szvnk „majd kiugrik a helyrl” vagy „kalapl”. Oka az, hogy a szv sebesebben s erteljesebben ver. Mindkt – a szimpatkus s a paraszimpatikus – rendszer jl illeszkedik a biolgiai egyensly keretbe.
Az egyik azt tancsolja a szvnek, hogy tartalkoljon energit, a msik pedig a krlmnyekhez igazodva btortja a szvet, hogy amikor a helyzet gy kvnja, hasznljon el tbb energit. |